Restaureer je Triumph Spitfire
HomeAbout MeTriumph modellenTriumph spitfire foto`sTriumph race carsTriumph postersTriumph spitfire kitcarsAccessoiresMotorCarosserieBekledingPlamurenLak bewerkingreparatie
Plamuren

 Na het vernieuwen of repareren van plaatwerk moeten eerst de glad geslepen   lasnaden en eventuele oneffenheden geplamuurd worden met polyesterplamuur.Dit is een 2 componenten plamuur bestaande uit polyester vulmiddel en verharder , van de verharder moet ongeveer 3 à 4 procent worden toegevoegd daarna het geheel met een plamuurmes goed door elkaar mengen en met de meegeleverde kunststof spatel of buigbaar plamuurmes opbrengen.De plamuur moet snel worden opgebracht reeds na enkele minuten begint de uitharding en kunt u er niet meer mee werken.Na ongeveer 2 uur is de plamuur(afhankelijk van de omgevings temperatuur) voldoende uitgehard om  bewerkt te worden.
                                                                               

Schuren

Het schuren gebeurd met de hand , met de schuurklos , of met de schuurmachine.Voor het schuren met de hand moet altijd een schuurblok gebruikt worden om een goed vlak oppervlak te krijgen , als schuurblok kan gebruik  worden gemaakt van een kurkblok of een kunststofblok waar een kwartvel schuurpapier in geklemt kan worden.Voor het grovere werk kan ook een schuurblok met een handvat gebruikt worden , deze zijn in diverse maten verkrijgbaar en zijn vooral geschikt voor de grotere vlakken.Wanneer we polyester plamuur gaan schuren , beginnen we met vrij grof schuurpapier korrel P40 of P60 schuur steeds in rechte lijnen horizontaal of vertikaal en controleer steeds of het oppervlak mooi vlak is en geen oneffenheden meer bevat , maak geen draaiende bewegingen , dit veroorzaakt schuurkrassen die later zichtbaar kunnen worden in de lak.

                                              
                                                
 Na het grof voorschuren schuren we nogmaals na met een fijnere korrel P120 of P150 daarna nogmaal dun plamuren met fijne polyester afwerk plamuur en schuren met P180 of P220.
                                                                                                                                                                       
Behalve polyester plamuur is er ook nog glasvezel plamuur, en polyester aluminium plamuur dit bestaat eveneens uit 2 componenten , maar is door toevoeging van glasvezels of gemalen aluminium sterker en flexibeler dan polyester plamuur , en daarom bij uitstek geschikt om weg geroeste gedeelten in plaatwerk te repareren.Alhoewel het natuurlijk beter is om doorgeroest plaatwerk te vervangen door nieuw kan het in sommige gevallen toch handig zijn om met glasvezel plamuur te werken.Bedenk echter wel dat het hier om een tijdelijke reparatie gaat , plaatwerk dat is doorgeroest zal vroeg of laat toch weer verder roesten.