Restaureer je Triumph Spitfire
HomeAbout MeTriumph modellenTriumph spitfire foto`sTriumph race carsTriumph postersTriumph spitfire kitcarsAccessoiresMotorCarosserieBekledingPlamurenLak bewerkingreparatie
Home

 
De history van de Triumph Spitfire

De eerste Triumph Spitfire werd gebouwd op het chassis van de Triumph Herald waarvan de wielbasis werd ingekort tot 2,11 mtr de stylist Giovanni Michelotti uit Turijn tevens ontwerper van de Herald ontwierp het koetswerk en de Spitfire was geboren.De nieuwe spruit ontleende zijn naam aan de super marine Spitfire,het vliegtuig dat zo`n belangrijke rol speelde tijdens de Battle of Brittain,de verkoop begon in de herfst van 1962,kort na de overname van Triumph door Leyland,van het eerste type naar goede Engelse gewoonte MKI genoemd werden bijna 46000 exemplaren gebouwd,de auto werd voortbewogen door een 1147cc vloeistof gekoelde viercilinder inline motor van 63 pk dat vermogen werd bij de MK2 die in 1965 op de markt kwam vergroot tot 67 pk,na ruim 37000 exemplaren en tweejaar productie tijd werd de MK2 opgevolgd door de MK3 het derde Type Spitfire had een opgeboorde versie van de 1147 motor aan boord,en leverde 75 pk aan de krukas dit was de snelste versie,ruim 160 kmh de magische 100 mijl was mogelijk.Ook uiterlijk was de auto veranderd,het meest opvallende was de naar boven verplaatste voorbumper,dit in verband met Amerikaanse veiligheids eisen,tussen1967 en 1970 liepen er meer dan 65000 exemplaren van de band,In het laatste jaar stond de MK4 in de showroom met onder invloed van de uitlaatgasemissie eisen wat minder vermogen namelijk 63 pk.Michelotti had het uiterlijk van de Spitfire weer enigzins gemoderniseerd,zo deed de achterkant nu denken aan de TR6 het front werd in vergelijking met de MK3 slechts licht veranderd,een iets grotere koelopening en een anders vormgegeven bumper,de instrumenten bevonden zich nu recht voor de bestuurder net als in de laatste Amerikaanse versie van de MK3.De opvolger van de MK4 was het laatste type de spitfire 1500 deze werd vanaf 1974 geleverd en bleef 6 jaar in productie de 1500 is het meest gebouwde type bijna 96000 stuks werden er van verkocht,naast de vierpitter zat gedurende zeven jaar van 1966 tot 1973  een zescilinder in het programma,het was een twee liter met 95 en later 104 pk de auto de GT6 genoemd werd alleen als coupè gebouwd,door het hogere gewicht en minder gunstige luchtweerstand was de coupè niet veel sneller dan de viercilinder de top was 10 tot 20 kmh hoger,er werden 14000 auto`s van gebouwd.