Restaureer je Triumph Spitfire
HomeAbout MeTriumph modellenTriumph spitfire foto`sTriumph race carsTriumph postersTriumph spitfire kitcarsAccessoiresMotorCarosserieBekledingPlamurenLak bewerkingreparatie
Carosserie

 

De carosserie kan  met vier personen van het chassis getild worden

De gedemonteerde carosserie kan op bokken geplaatst worden

Doorgeroeste rechter dorpel

Doorgeroeste linker dorpelhoek


Doorgeroeste rechter kofferbak hoek

Doorgeroeste frontbalk en bumpersteun



Nieuwe frontbalk steunhoek

Op enkele plaatsen vast gehechte frontbalk steunhoek

De nieuw ingelaste frontbalk met steunhoeken

De Spitfire heeft nogal een slechte reputatie wat plaatwerk betreft , er zijn nogal wat plaatsen die behoorlijk doorgeroest kunnen zijn o.a bij de koplampen-voor valances-wielkasten-dorpels-kofferbak hoeken+vloer-voor en achterscherm hoeken-onderkant van de deuren-vloer-dorpelhoeken in de wielkasten-accubak-regen goten naast de voorruit,en in mindere mate het chassis , het is daarom verstandig om bij aankoop altijd een magneet mee te nemen om te controleren of alles wat mooi in de lak zit wel echt metaal is of polyester plamuur , indien u een spitfire wilt restaureren zijn er twee mogelijkheden , u kunt de auto helemaal demonteren alles  repareren en eventueel vernieuwen , of de auto rijdbaar houden en steeds een bepaald gedeelte onder handen nemen , de auto geheel strippen is natuurlijk de beste methode , maar wanneer de auto pas is gekocht en het is buiten 30 graden dan baalt u behoorlijk als uw spitfire in kistjes in de garage staat , daar komt nog bij dat uw partner ook nog regelmatig zal vragen wanneer de auto nu eindelijk eens klaar is , waardoor voor u de lol van het restaureren er al gauw vanaf is , want voor een dergelijke restauratie moet u toch al gauw rekenen op 3 à 4 jaar , tenminste als u het naast uw dagelijkse werk wilt doen , het komt dan ook regelmatig voor dat overmoedige enthousiastelingen een spitfire gaan demonteren , beginnen te restaureren en na een paar maanden ontdekken hoeveel werk en hoeveel tijd er in gaat zitten en dan de moed opgeven en de gedemonteerde spit in onderdelen proberen te verkopen , dit kost natuurlijk alleen maar geld want een gedemonteerde spit brengt voor een partikulier natuurlijk weinig op , zodat u vrijwel altijd met verlies  moet verkopen , de tweede optie is daarom vaak aantrekkelijker want u kunt met mooi weer toch rijden , en de moed zakt u niet zo snel in de schoenen zodat u nog lang van uw spitje kunt genieten , want het blijft een unieke auto.                               


 

         Chassis van Triumph Spitfire 1500

Het komt regelmatig voor dat dat de onderste hoeken van de achterklep aan de binnenkant en soms ook aan de buitenkant doorroesten , dit is te voorkomen door de beide gaatjes dicht te maken met polyester plamuur en ter hoogte van het slot een nieuw ventilatie gat te boren.

Roestvorming bij de rem en koppelings pomp wordt veroorzaakt door lekkende remolie , dit komt door slijtage van de rubber pompzuigers  of beschadiging van de pompcilinders , hierdoor ontstaat ruimte waardoor de remolie uit de cilinders drupt dit is weliswaar heel weinig maar kan op den duur toch via het rubberen afsluithoesje de lak berijken , en zoals u wellicht al weet remolie lost de lak op met als resultaat dat het plaatwerk in de omgeving van de beide pompen gaat roesten.
De oplossing:reviseer beide pompen , hiervoor zijn revisie sets verkrijgbaar , beide pompen zijn dan in iedergeval voorzien van nieuwe zuigers , kijk bij het demonteren goed of er geen krassen in de cilinder zitten anders helpen nieuwe zuigers ook niet meer , is dit het geval dan beter de gehele pomp vernieuwen , het is ook mogelijk om in plaats van gewone remolie ciliconen remolie te gebruiken deze tast de lak niet aan , het gehele systeem moet dan wel eerst afgetapt en doorgespoeld worden , alvorens het met ciliconen remolie te vullen.

De valances bevinden zich links en rechts onder de voorbumper hierin bevinden zich de knipperlichten voor de richting aanwijzing , deze hoekstukken zijn standaard gemaakt van metaal en zijn dubbel wandig , dit heeft als nadeel  dat binnendringend vocht tussen de wanden blijft staan , met als gevolg dat deze na verloop van tijd gaan doorroesten , de handel heeft hier natuurlijk brood in gezien en en valances in polyester op de markt gebracht , bij vevanging heeft u dus twee opties , u gaat voor origineel en neemt  de metalen uitvoering of u gaat voor duurzaam en kiest voor de polyester uitvoering.
De polyester valance is evenals de metalen uitvoering dubbelwandig , de moeren voor bevestiging aan de steunpunten zijn reeds aanwezig , het gat voor het knipperlicht is al uitgezaagd maar moet vaak nog wat uitgeveilt worden zodat het knipperlicht er netjes in past , ook moeten hier nog twee gaatjes geboord worden , eveneens moet nog een gaatje geboord worden voor bevestiging van de onder spoiler , en èèn op de hoek voor bevestiging aan de bumper , de oppervlakte moet gecontroleerd worden op oneffenheden en zonodig geschuurd worden en met polyesterplamuur plamuren en mooi in model schuren.



Bij fig 2 en 3  is duidelijk de openhoek te zien die moet aansluiten op het voorscherm deze hoek moet u zelf passend maken , en moet uiteindelijk aan de bovenkant gesloten zijn , bevestig daarom eerst de onbewerkte valance op zijn plaats , meestal past dit niet meteen , en moet u de gaten in de haakse steunen uitvijlen en aan de zijkanten opvulringen of bussen gebruiken , zorg ervoor dat de bovenkant van de valance mooi evenwijdig loopt met de onderkant van het voorscherm , en zorg dat het voorscherm de valance bij gesloten kap  niet raakt , en houd voldoende ruimte i.v.m de rubberen afdicht strip die op de valance moet komen , nadat de valance is gesteld , en de voorkant van de openhoek even wijdig staat met het voorscherm kunt u zien hoe groot de afwijking is om het geheel mooi passend te maken , meestal moet de hoek  net iets hoger en vaak ook net iets meer naar binnen gebogen worden , welnu met polyesterplamuur valt aardig te beeldhouwen dus maken we de hoek zelf in model , want in een open gat kijken ziet er ook niet uit schuur de holle ruimte op met schuurpapier korrel 40 of 60 en vul de ruimte op met polyester glasvezel plamuur en laat dit naar onderen schuin uitvloeien , laat het aan de bovenkant  ongeveer 1 cm uitsteken zodat u het later in model kunt schuren , indien het nodig is om aan de wielkant meer hoogte te hebben dan moet u deze kant eveneens ophogen en naar onderen laten uitvloeien,daarna alles goed in model schuren en na schuren met waterproof schuurpapier korrel 280.Als ondergrond voor de lak gebruikt u hechtprimer voor kunststof wat in spuitbus verkrijgbaar is , hier overheen spuit u nog enkele lagen primer of spuitplamuur om de laatste krasjes weg te werken , dit schuren met waterproof 1000 en daarna kan de valance in de gewenste kleur worden gespoten.



De te bewerken hoek



Op bovenstaande foto is duidelijk te zien waar de metalen valance gaat roesten


Restauratie object voor de gevorderde restaurateur


Spitfire op zijn laatste rustplaats


Twee spitfires op auto kerkhof


Aan de weergoden overgeleverde spitfire.