Restaureer je Triumph Spitfire
HomeAbout MeTriumph modellenTriumph spitfire foto`sTriumph race carsTriumph postersTriumph spitfire kitcarsAccessoiresMotorCarosserieBekledingPlamurenLak bewerkingreparatie
reparatie

 Het koelsysteem

Koelings problemen zijn alom bekend bij de spitfire , deze worden veroorzaakt door een te kleine koelopening in het voorfront en een te klein bemeten radiator , de omhoog geplaatste bumper , de voor de koelopening geplaatste kentekenplaat , en vaak ook nog door dicht geslibde leidingen , ook een niet openende thermostaat kan de oorzaak zijn , dit is te kontroleren door de thermostaat in een pan water te leggen deze aan de kook te brengen en en kijken of de thermostaat voor het bereiken van  het kookpunt open gaat , het probleem van te heet worden doet zich vaak voor wanneer voor een stoplicht moet  worden gestopt , de motor krijgt dan minder rijwind waardoor de temperatuur gaat oplopen , een thermostaat met een lagere openingstemperatuur plaatsen heeft geen zin want de motor moet vooral in de winter zo snel mogelijk op temperatuur komen , een thermostaat met een lagere openings temperatuur verhoogt dus alleen de slijtage aan de motor , ook het geheel verwijderen van de thermostaat is sterk af te raden , de beste optie is een grotere radiator bv van een triumph herald of een radiator met een electrische fan op de sloop verkrijgbaar van  een renault of citroen , een electrische ventilator heeft het voordeel dat hij gaat draaien zodra de temperatuur te hoog wordt dus ook wanneer de auto stilstaat en zelfs nadat de motor is uitgezet.

Links de spitfire radiator rechts de triumph GT6 radiator




 


Een tweede zwak punt van de spitfire zijn de trunnions , deze zorgen ervoor dat het wiel naar binnen en naar buiten kan draaien , aangezien de spit een vrij korte draaicirkel heeft staan de wielen bij volledig naar rechts of links sturen vrijwel haaks onder de auto , wanneer u in deze stand te veel gas geeft of met te hoge snelheid een scherpe bocht neemt wordt de auto a.h.w met haaks staande wielen naar voren gedrukt en kunnen de trunnions door de enorme krachten die er op komen afbreken , het trunnion huis is van messing  waarin een grove schroefdraad hierin draait de stuuras die eveneens van scroefdraad is voorzien , het geheel is gemonteerd in de wiel ophanging en heeft een smeernippel voor de smering , hier hoort echter geen vet in maar vesnellingsbak olie , aangezien het moeilijk is om olie in een smeernippel te spuiten wordt deze vaak uitgeboord ( het kogeltje verwijderen) of een ander verloopstukje gemonteerd waarop een transparant slangetje is bevestigd , dit slangetje haalt u dan door een aluminium plaatje dat tussen de bovenste wielophangbeugel is bevestigd het slangetje wordt aan het uiteinde voorzien van van een afsluitdopje , nu kunt u  met een oliespuitje hetslangetje volspuiten totdat het er bij de trunnion uitkomt , deze wordt nu automatisch bijgevuld door de olie die zich in het slangetje bevindt , wel de oliestand regelmatig controleren en zonodig bijvullen.
Let op : indien de trunnions gevuld zijn met vet dient dit eerst verwijderd te worden , het verdient aanbeveling om bij aankoop of restauratie van een spitfire altijd de trunnions compleet met de bijgeleverde bussenset te vervangen , en de oude bij uw gereedschap in de kofferbak als reserve op te bergen , mocht er onder weg een stuk gaan dan kunt u in iedergeval weer rijdend naar huis , en dat bespaard u veel afsleepkosten.


 

De trunnion revisie set

 

De onderste wishbone wielophanging



De bovenste wishbone wielophanging



De aandrijfas kruiskoppeling

Een tik bij iedere omwenteling van de kruiskoppeling kan voor heel wat zoekwerk zorgen , zelfs met een nieuw stalen kruis kan dit verschijnsel zich  voordoen , het eerste wat men doet zelfs in de garage is de kruiskoppeling vervangen , om er daarna achter te komen dat de tik nog steeds aanwezig is , het tikken wordt namelijk niet altijd veroorzaakt door een defect aan de kruiskoppeling maar vaak door axiale speling van het stalen kruis , wat meestal weer de oorzaak is van een eerdere revisie , het kruis moet er immers met een hamer en een drevel uitgetikt worden , en juist hierdoor ontstaat de speling , alhoewel dit vaak minder is dan 1mm kan het toch voor veel zoekwerk zorgen.
De oplossing:knip uit een stukje latoenkoper of een frisdrank blikje èèn of twee rondjes ter grote van de opening waar in zich het kruis bevindt verwijder nu het stalen veerringetje en tik met een drevel het kruis voorzichtig naar de andere zijde en plaats èèn rondje in de opening , probeer nu of u het veerringetje weer op zijn plaats kunt krijgen , let op dat het goed in de groef zit , vaak zult u wat moeten experimenteren met de dikte van het plaatje , meestal is èèn voldoende , indien er twee plaatjes nodig zijn dan aan bijde kanten èèn plaatje monteren wanneer u het veerringetje niet meer op zijn plaats krijgt moet u dunner materiaal gebruiken of het plaatje aan de rand iets afschuren.

Het differentieel

Behalve een tik in de kruiskoppeling kan het ook voorkomen dat er een tik in het differentieel zit , dit is meestal het best hoorbaar bij lage snelheid , de oorzaak hiervan is meestal in de olie meedraaiende metaaldelen , die tegen de binnenkant van het differentieel worden geslingerd , meestal zijn dit versleten bronzen opvulringen , die zover zijn versleten dat ze in het differentieel huis vallen en met de olie gaan meedraaien , de mogelijk heid bestaat natuurlijk dat ze tussen de tandwielen terecht komen en nog meer schade veroorzaken.
De oplossing:demonteer het differentieel , en kijk of de bronzen opvulringen van beide planeettandwielen en zonnewiel nog aanwezig zijn zo niet dan moeten ze meestal geformeerd tot stukjes of bolletjes metaal in het differentieelhuis of in de olie liggen , vervang de defecte ringen door nieuwe , deze zijn in verschillende dikte verkrijgbaar , kijk of u het nummer dat standaard is ingeponst nog kunt zien , anders meerdere maten bestellen , en eventueel zelf passend vijlen en schuren , nieuwe pakking monteren , lagers en andere onderdelen kontroleren en het differentieel weer in elkaar monteren.