Restaureer je Triumph Spitfire
HomeAbout MeTriumph modellenTriumph spitfire foto`sTriumph race carsTriumph postersTriumph spitfire kitcarsAccessoiresMotorCarosserieBekledingPlamurenLak bewerkingreparatie
Lak bewerking


 


De spuitcabine

Om goed autolak te kunnen spuiten , moet u kunnen beschikken over een stofvrije ruimte , carosserie bedrijven   gebruiken hiervoor een spuitcabine , een speciale cabine die meestal in of naast de werkplaats is gebouwd , deze cabines zijn voorzien van een roostervloer waaronder vaak water stroomt voor de eerste stof opvang , tevens hebben spuitcabines afzuiging in het plafond en de zijwanden , het plafond en de zijwanden zijn verder nog voorzien van de nodige TL verlichting zodat de te spuiten auto aan alle kanten goed wordt verlicht , het is natuurlijk ook mogelijk om in een schuur of garage te spuiten maar dan moet u toch ondanks eventueel genomen voorzorg maatregelen rekenen op wat stof in de lak , nou hoeft dat geen onoverkomelijk probleem te zijn , want ook daar zijn diverse truukjes voor om het onzichtbaar te herstellen maar het geeft wel extra werk en frustratie`s , vooral als het spuiten goed is gelukt en er komt ineens een vlieg op de nog natte lak zitten.
 

Het spuitpistool


Een goed spuitpistool is helaas niet echt goedkoop , vergeet de spuitpistolen die je in de doe het zelf zaken vindt , de betere spuitpistolen vind je in de gespecialiseerde autovakhandel , professionele merken zijn Sata en DeVilbiss een goede semi professionele spuit is Air Gunsa speciaal geschikt voor het aanbrengen van primers het Sata pistool is uitermate geschikt voor het aflakken , beide spuiten hebben een laag luchtverbruik de Sata gebruikt 105 liter/min en de Air Gunsa 200 liter/min tot een maximale spuitopening van 2,0 mm dit is voldoende voor de meeste primers en spuitplamuren , de ideale spuitopening voor autolakken is 1,3 mm tot 1,5 mm vooral voor metalliclakken moet de spuitopening niet te klein worden gekozen , professionele spuitpistolen zijn tevens voorzien van een verstelbaar rond en vlakstraal mondstuk , hiermee kunt u voor kleine vlakken een ronde straal instellen en voor grote vlakken de vlakke straal bovendien kan gekozen worden tussen een horizontale of een vertikale straal.

Het verfspuiten

Hoe bereik je een professioneel resultaat?1.een goede voorbereiding van het te spuiten oppervlak dwz het aanbrengen van de geschikte primer, het zorvuldig fijnschuren (steeds nat schuren) en het volledig stofvrij maken voor het aanbrengen van de laklaag2.het gebruik van goede verf bv 2k autolak dit is een tweekomponenten lak (verf + verharder) voordelen zijn zeer goede fixatie dwz de verf loopt niet af indien correct gespoten + zeer goede slijt en kras weerstand wat uitermate belangrijk is bij auto`s 3.het correct toepassen ervan , volg steeds met een zo groot mogelijke precisie de aanwijzingen van de verf en spuitpistool fabrikant op let op de mengverhouding de spuitdruk de spuitopening en de spuitafstand , onthoud ook dat het aanbrengen van 2 of 3 dunne lagen veel beter is dan het willen aanbrengen van èèn dikke laag4.het regelmatig vertikaal bewegen van het spuitpistool waarbij de afstand tot het oppervlak constant moet blijven , dit is het moeilijkste uit deze lijst gebruik een overlapping van 50% 5.Een zorgvuldig onderhoud van spuitpistool en compressor. 

 

Het spuitmasker


Verdunningsmiddelen en autolakken bevatten gevaarlijke stoffen die gevaarlijk zijn voor de gezondheid , zorg daarom voor goede  ventilatie en draag tijdens het spuiten altijd een beschermings masker , deze zijn er in vele uitvoeringen , neem niet  zomaar een papieren mondkapje dat is absoluut onvoldoende , bezuinig hier niet op en koop een goed spuitmasker met verwisselbare koolstof filters , koolstof filterd  alle schadelijke stoffen uit de verfdampen zodat uw gezondheid niet in gevaar wordt gebracht.

 

Spuiten met de spuitbus

Voor het bijspuiten of overspuiten van niet al te grote vlakken kan ook gebruik gemaakt worden van de spuitbus ,veel auto kleuren zijn verkrijgbaar in een spuitbus dit is acrylaatlak en sneldrogend , voor grote vlakken is de spuitbus minder geschikt dit komt omdat de druk van het drijfgas in de spuitbus afneemt naar mate we langer spuiten en de gas voorraad in de bus minder wordt , dit is natuurlijk te compenseren door voldoende spuitbussen te kopen , maar dan wordt een spuitklus toch wel erg prijzig , een spuitbus autolak kost gemiddeld 12 tot 18 euro dit is afhankelijk van de kleur , is het een standaardkleur of moet hij extra gemaakt worden , ook zijn metallic kleuren meestal duurder en moet u er rekening mee houden dat er ook nog blanke lak overheen moet wat vrijwel evenduur is als de lak zelf , de gespecialiseerde autolak bedrijven kunnen bijna elke kleur maken en afvullen in een spuitbus kosten ongeveer 18 euro.

Spuitbus pistool handgreep

Om te spuiten met de spuitbus kunnen we natuurlijk gebruik maken van van de wijsvinger om het ventiel in te drukken , maar veel handiger gaat dit met een in de handel verkrijgbare pistoolhandgreep die op de spuibus geklikt kan worden zodat het spuiten ongeveer aanvoelt als een normale verfspuit , de kosten van dit hulpstuk zijn ongeveer 8 euro en verkrijgbaar bij autoshops of de betere verfhandel.

Het repareren van een doorgeroeste plek in de auto

Om geen hoogte verschil te krijgen is het aan te bevelen het plaatwerk rond het gat met de punt van de hamer enkele milimeters naar binnen te kloppen alvorens de glasvezel aan te brengen.

Het repareren van een deuk in de auto

Het repareren van een kras op de auto